Kinderboekenmuziek.nl
lezen met muziek en beweging
Lekker zingen producties
nieuwe kinderliedjes
Even voorstellen

Kinderboekenmuziek.nl is in 2008 opgericht door Liesbeth van den Berg-Hermsen (als de Kinderboeken Muziekwinkel). Inmiddels heb ik al meer dan 2500 klanten geregistreerd die werkzaam zijn in het basisonderwijs, in bibliotheken of bij peuterspeelzalen in Nederland en Vlaanderen. Veel klanten komen regelmatig terug, of hebben een abonnement. Ik heb sinds 2008 al ruim 160 lesbrieven bij prentenboeken ontwikkeld met daarin ruim 250 nieuwe liedjes met bladmuziek. In diverse lesbrieven worden naast muzikale opdrachten ook uigebreide opdrachten voor dansexpressie in de lesbrieven verwerkt. Kinderboekenmuziek.nl werkt hiervoor samen met een professionele danslerares: Evelien Safia. Inmiddels maak ik ook op verzoek van auteurs en uitgevers materiaal dat gratis beschikbaar is.

De visie van mijn bedrijf is gebaseerd op het stimuleren van taalontwikkeling en emotionele ontwikkeling met eenvoudige liedjes en opdrachten, die aansluiten bij prentenboeken.

Taalontwikkeling


Met deze digitale winkel stimuleer ik ouders en leerkrachten tot voorlezen en kinderen tot zelf lezen. Het zingen over het verhaaltje stimuleert vervolgens de taalontwikkeling enorm. Een liedje blijft vaak veel langer bij de kinderen hangen dan alleen een verhaaltje. Talloze nieuwe woorden kunnen zo heel gemakkelijk geleerd worden, zonder druk te leggen op de kinderen. Doordat er een boek met plaatjes bij de liedjes hoort, begrijpen de kinderen de tekst van het liedje ook veel sneller.

Emotionele ontwikkeling


Door het zingen van liedjes en het uitvoeren van de muzikale opdrachtjes wordt de fantasie van de kinderen geprikkeld en leren ze improviseren door het maken van geluiden met de stem, voorwerpen of instrumentjes. Ook leren ze hun emoties uit te drukken door te reageren op verschillende stemmingen die in de geluidsfragmentjes voorkomen.

Eenvoud


In de reguliere boekhandel zijn steeds meer boeken met bijbehorende liedjes te vinden. De liedjes zijn vaak erg leuk, maar te moeilijk om te zingen, voor de kinderen die deze prentenboeken lezen. Prima geschikt als luisterlied, maar minder geschikt om de kinderen echt te kunnen laten zingen. De liedjes die ik naar aanleiding van de boeken of van mijn eigen verhaaltjes schrijf zijn kort, hebben een eenvoudige tekst en liggen goed in het gehoor. Hierdoor zijn ze door de kinderen heel snel te leren. De muzikale opdrachtjes er omheen zijn bedoeld om het liedje nog makkelijker aan te leren en te verlevendigen.

Wil je nog meer uit je prentenboeken halen? Neem dan ook eens een kijkje op:

www.vertelkisten.nl



Over Liesbeth van den Berg-Hermsen:

In 1997 heb ik mijn studies schoolmuziek en hoorn afgerond aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. Tijdens de studies en daarna heb ik op verschillende muziekscholen gewerkt als docent hoorn en algemene muzikale vorming en gaf ik ook cursussen aan kleuters. Daarnaast werkte ik als vakleerkracht muziek op verschillende scholen voor (speciaal) basisonderwijs. De laatste jaren heb ik bijscholingen gevolgd op het gebied van dansexpressie en muziek, spel en beweging. Sinds kort ben ik vaste auteur van en workshopleider van de Kleuteruniversiteit.

In mijn loopbaan heb ik veel gewerkt met kinderboeken en muziek. Aangezien ik zelf jonge kinderen heb, zie ik van heel dichtbij hoe belangrijk het voorlezen van boeken en het zingen van liedjes is voor de taalontwikkeling en de emotionele ontwikkeling van kinderen. Kinderboeken en muziek is daarom een perfecte combinatie om verder uit te werken!

Enkele referenties:
Ik schrijf liedjes voor uitegevers als Malberg en Cavis en voor jufsanne.com. Ik heb ook twee liedjes geschreven bij het Prentenboek van het jaar 2013. Cubiss heeft deze op CD uitgebracht.

Van 2003-2010 was ik vaste auteur van het vakblad De Pyramide (een muziekwijzer voor primair onderwijs). Regelmatig werden in dit vakblad uitgewerkte muzieklessen van mij geplaatst.

Van 1998-2009 werkte ik mee aan een jaarlijks kinderboekenweek projectboek van Factorium Tilburg, waarin allerlei muziek- en dansopdrachten worden gemaakt naar aanleiding van het thema van de kinderboekenweek.

Van 2003 tot en met 2007 heb ik een muziekmethode opgezet voor een school voor zeer moeilijk lerende kinderen van 4-19 jaar. Op deze school heb ik ook regelmatig interactieve voorstellingen in elkaar gezet waarin naast leerlingen ook leerkrachten werden betrokken, door de liedjes met de ‘schoolband’ te begeleiden.

Kinderboeken (468x60)

Delen op:

Algemene voorwaarden Kinderboekenmuziek.nl | K.v.K. 17222107 | Icons by Dryicons